نمایندگی

نمایندگی مجاز

نمایندگی

نمایندگی مجاز

نمایندگی دل

مایکل شائول دل در سال ۱۹۶۵ در تگزاس آمریکا چشم به جهان گشود . پدر و مادرمایکل دوست داشتند او در رشته ی پزشکی تحصیل کند ، اما مایکل به کامپیوتر علاقه مند بود . داستان زندگی او می تواند الگوی خوبی برای جوانان باشد زیرا در سنین جوانی موفقیت های بسیاری کسب کرد و در حالی که از نظر مالی ضعیف بود توانست به یک کار آفرین موفق تبدیل شود . داشتن ایده های خوب ، برنامه ریزی و تعهد برای رسیدن به هدف را می توان از مهمترین رموز موفقیت مایکل دل دانست . او از کودکی کار کرده و درامد خود را پس انداز می کرد ، به گونه ای که در ۱۶ سالگی پول کافی برای خرید یک ب.ام.و داشت . مایکل در ۱۹ سالگی برنامه ریزی کاملا مشخصی برای زندگی خود داشت و با کمک تلاش مستمر به آنچه که می خواست رسید . شاید تفاوت افراد موفق با دیگران در این باشد که می دانند از زندگی چه می خواهند و با داشتن یک هدف مشخص تلاش خود را برروی آن متمرکز می کنند .

زمانی که مایکل در سن ۱۵سالگی یک کامپیوتر از والدین خود هدیه گرفت ، متوجه علاقه شدید خود به کمپیوتر شد او به جای استفاده از کامپیوتر ، قطعات آن را از هم جدا کرده و به بررسی آن پرداخت . بدین ترتیب در سنین پایین مهارت و تسلط کامل در مونتاژ کامپیوتر به دست آورد و توانست  پول زیادی از این راه به دست آورد . او در دانشگاه کامپیوترها را براساس مشخصات درخواستی مشتری مونتاژ می کرد و مستقیما به مشتری می فروخت. در آن زمان دل با ارائه ی قیمت پایین و خدمات فنی خوب توانست از بسیاری از نمایندگی های فروش سبقت بگیرد . او به تدریج  توانست یک دفترکار کوچک بخرد و تعدادی نیرو استخدام کند . مایکل دل  در سال ۱۹۸۳ شرکت Dell Computer Corporation را تاسیس کرد . در سال ۱۹۹۲ زمانی که مایکل دل فقط ۲۷ سال داشت ، شرکت دل به فهرست پانصد کمپانی برتر دنیا پیوست .  از جمله دیگر نوآوری های دل این بود که شرکت او، نخستین شرکتی بود که کامپیوتر را به‌صورت اینترنتی می‌فروخت.  یکی دیگر از فعالیت های مایکل دل ، مشارکت در امور خیریه بود . دل و همسرش، سوزان، در سال ۱۹۹۹  بنیاد Michael and Susan Dell را تاسیس کردند . این موسسه بر روی مسائل مربوط به کودکان تمرکز داشت .

بنگاههای برتر جهانی

یکی از مشخصات منحصر به فرد عصر جدید ، رشد سریع و بهت آور شرکت های کوچک و رقابت آن ها با بنگاه ها و شرکت های بزرگ است . شرکت دل یکی از این نمونه ها است که با سرمایه ی  هزار دلار و به دست یک جوان نوزده ساله تاسیس شد .این شرکت  با ایده های خوب و برنامه ریزی متمرکز پیشرفت کرد و توانست به سکوهای برتر جهانی دست یابد . مایکل دل توانست با کمک ایده ی خوب ، قیمت مناسب ، کیفیت بالا ، حذف واسطه ها و… جایگاه خود را به بالاترین رتبه ها ارتقا دهد و به یک  شرکت جهانی و بزرگ تبدیل شود . به گونه ای که هشت سال بعد از تاسیس به عنوان یکی از پانصد شرکت برتر جهانی معرفی شد و سپس در رده ی پنج فروشنده ی برتر جهان قرار گرفت . «دل» اولین رایانه کیفی (NOTE BOOK) را  در سال ۱۹۸۹ عرضه کرد. در سال های پایانی قرن بیست ،  فروش اینترنتی شرکت به ۵۰میلیون دلار رسید . شرکت «دل» به‌سرعت فعالیت خود را به خارج از آمریکا نیز گسترش یافت  و اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فعالیت مشغول است.

ویژگی های مدیریتی و ماموریت شرکت دل  :

دل معتقد است که  می‌خواهد موفق‌ترین شرکت رایانه‌ای در جهان در ارائه ی  بهترین تجربه‌ها به مشتریان باشد . به این منظور این شرکت از الگوی بی‌واسطه بهره می گیرد  که نماد و ویژگی کسب و کار «دل» است و به‌معنای حذف گامهای غیرضروری می باشد. مایکل دل این الگو را حتی در ساختار سازمان خود پیاده کرده و معتقد است پسندیده نیست که معاونان مدیرعامل یا مدیران بخشها تنها با همتایان خود در تماس باشند. یک ساختار خشک مانع جریان روان اطلاعات می‌شود. دل  سیستم مدیریتی خاص خود را دارد که به صورت  مدل مستقیم (direct model) یک انقلاب در مدیریت است. اساس این مدل عبارت است از نزدیک‌ماندن به مشتری و بهبود مستمر و پایدار. مزایای سیستم  مدیریتی 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.